سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سپتیک تانک

 

سپتیک تانک چیست ؟

در کاربری هایی که میزان بالایی از فاضلاب جامد ( فاضلاب انسانی و ... ) تولید می شود و همچنین در کاربری هایی که از شبکه مدیریت فاضلابی مرکزی به دور هستند و ... استفاده از سپتیک تانک یک راهکار عالی در جهت مدیریت فاضلاب تولیدی و جلوگیری از اعمال هزینه های ثانویه انتشار آلودگی به محیط زیست می باشد. سپتیک تانک با تصفیه فاضلاب انسانی به شما کمک خواهد کرد تا چاه شما کمتر دچار گرفتگی شود. علاوه بر این به محیط زیست کمک خواهد کرد تا با تصفیه و حذف آلودگی از فاضلاب های انسانی ، کمتر دچار تخریب زیست محیطی گردد. اما در ادامه به شما کمک خواهیم نمود تا با روند تصفیه فاضلاب توسط دستگاه سپتیک تانک بیشتر آشنا شوید.

مراحل گام به گام  نحوه کار مخزن سپتیک :

آب آشپزخانه ، حمام، توالت و  غیره از طریق یک لوله اصلی زهکشی به سوی مخزن سپتیک شما منتقل می شود. در داخل مخزن سپتیک فرآیند نگهداری و هضم و درمان فاضلاب آغاز می شود   .  باید فاضلاب های منتقل شونده به مخزن سپتیک تانک در مدت زمان معین نگه داشته شود تا مواد جامد تجزیه شده و در ته مخزن اولیه سپتیک تانک ته نشین شوند ، در حالی که روغن و گریس به سمت بالا شناور می شوند. پس از این فرآیند ، پساب مایع (پساب) می تواند از مخزن اولیه به سوی مخزن ثانویه سپتیک تانک منتقل شود و در آنجا نیز برخی فرایندهای بیولوژیکی برای تصفیه بهتر بر روی آن انجام شود بعد این پساب تصفیه شده  به داخل میدان تخلیه خارج شود این فاضلاب از طریق لوله ها بر روی سطوح متخلخل تخلیه می شوداین اجازه می دهد تا فاضلاب در خاک فیلتر شود خاک با نفوذ در خاک ، فاضلاب را می پذیرد ، تصفیه و پراکنده می کند و در نهایت به آبهای زیرزمینی تخلیه می شود. سرانجام ، فاضلاب به خاک نفوذ کرده و به طور طبیعی باکتری ها ، ویروس ها و مواد مغذی کلی فرم مضر را از بین می برد.

سپتیک تانک، مخزنی پر کاربرد در تصفیه فاضلاب انسانی و صنعتی در ظزفیتهای بالا :

مخازن سپتیک تانک برای تصفیه فاضلاب هرچند بصورت ناقص از ترکیبی از قدرت طبیعت و تکنولوژی اثبات شده برای تصفیه فاضلاب تولید شده توسط حمام ، آشپزخانه و لباس های شسته شده استفاده می کنند . یک سپتیک تانک معمولی شامل مخزن و یک میدان تخلیه یا میدان جذب آلودگی های جامد می باشد . در چاه جذبی که دارای دیواره متخلخل می باشد چنانچه فاضلاب جامد به داخل آن راه یابد امکان جذب آب از بین می رود. لذا از طریق نصب یک دستگاه سپتیک تانک می توان بار آلودگی اعم از BOD5 و یا COD را تا نهایتا 60% کاهش داد. بدین ترتیب سازمان محیط زیست به کارخانه یا شرکت یا مجتمعی که از دستگاه و مخازن سپتیک تانک  سر راه چاه جذبی استفاده نموده باشد تائیدیه زیست محیطی و راه اندازی خط تولید خواهد داد. نکته بسیار مهم اینکه پساب خروجی از سپتیک تانک بی هوازی دیگر دارای کیفیت استفاده بمنظور آبیاری درختان و زمین های کشاورزی نیست. در هتلها و رستورانها پر تردد از پکیج کامل چربی گیر و سپتیک تانک استفاده می کنند تا به تصفیه و تفکیک بهتر فاضلاب کمک کنند.

طراحی فضای داخلی مخزن سپتیک تانک :

در قسمت داخلی سپتیک تانک در واقع ممکن است دو یا سه محفظه برای تصفیه فاضلاب در نظر گرفته شود که این کار توسط دیواره های جدا کننده انجام می گردد. جریان فاضلاب بین دو مخزن سپتیک تانک توسط لوله ای با قطر 10 تا 15 سانتی متر برقرار می گردد، ممکن است این امر بوسیله سوراخ هایی که در دیواره جداکننده ( بافل )سپتیک تانک به فاصله 30 تا 40 سانتی متر از سطح آزاد فاضلاب تعبیه می شند انجام گیرد تا مواد شناور از انباره فاضلاب سرریز نشود. درون مخزن سپتیک، فاصله مرکز تا مرکز لوله ها و یا سوراخها 30 سانتی متر در نظر می گیرند . جهت خروج گازهای ایجاد شده از تجزیه فاضلاب در فضای داخل مخازن سپتیک تانک ، از لوله ای به قطر 10 سانتی متر استفاده می شود که به آن ونت خروجی هوا گفته می شود. همچنین برای جلوگیری از ورود و یا افتادن جانوران و پرندگان به لوله تهویه دو کار صورت می گیرد: یا در انتهای آن توری نصب می کنند و یا با نصب زانوی 90 درجه امتداد دهانه خروجی لوله تهویه را به طرف زمین بر می گردانند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با مخازن تصفیه کننده فاضلاب به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.